Krumspring får af og til mails fra forældre på voksen-barn holdene med ordlyden: ”Det er lidt ensformigt”, ”vi har sunget den samme sang tre gange nu” eller ”hvorfor er opbygningen altid den samme?” 😊
Det er helt med vilje, at vores instruktører gentager mange elementer på voksen-barn holdene.
Det gør vi, fordi børn lærer bedst i et genkendeligt og trygt læringsmiljø. Vi ønsker at bruge tid på, at de lærer salen, redskaberne og instruktørerne at kende.
Når rammerne føles trygge, har de langt bedre forudsætninger for at udforske og eksperimentere med nye færdigheder.
Når en ny færdighed skal mestres, går de igennem en læringsproces, hvor de:
Børn lærer i forskellige tempi, og det medfører, at nogle børn vil bruge lang tid på at observere og andre på at øve. Det er helt i orden, hvis et barn har brug for at sætte sig ud og observere i starten. Legen vil blive gentaget, og måske vil barnet have mod på at prøve næste gang.
Andre børn vil tumle sig frem, og via en million gentagelser vil de til sidst kunne øvelsen.
Rammerne skal indbyde til ro, for det giver mulighed for at træne en færdighed. Selvsikkerheden og kropskontrollen vil øges, fordi kroppen begynder at huske. Færdigheden vil blive rutine, og kan måske begynde at blive kombineret med andre færdigheder, som f. eks.: ”Kan jeg både hoppe og dreje rundt samtidig?”
Hvis vi skiftede alle elementer ud fra gang til gang, vil alt føles nyt og uoverskueligt. Nogle børn vil trække sig, blive usikre og måske endda nægte at prøve det nye af – eller helt nægte at gå med ind i hallen til sidst.
Vi ønsker at alle børn skal have en god og sjov start til gymnastik, vi håber derfor at I voksne vil være med til at bakke op om denne struktur.